STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY
Z 27 STYCZNIA 2009 R. W SPRAWIE MAKSYMALNEGO DOBOWEGO WYDŁUŻENIA CZASU
PRACY KIEROWCÓW
(GPP-417-4560-7/09/PE/RP)
Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy informuje, że zgodnie z art.
15 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. nr 92,
poz. 879), do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym mogą być stosowane
rozkłady czasu pracy, w których jest dopuszczalne przedłużenie wymiaru czasu
pracy do 10 godzin na dobę, a do pozostałych kierowców do 12 godzin na dobę - w
ramach systemu równoważnego czasu pracy.
Z tego wynika zatem, że rozkłady czasu pracy, które przewidują możliwość
przedłużenia dobowego wymiaru czasu pracy, w ramach równoważnego systemu czasu
pracy, mogą być stosowane do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym w
zakresie, w jakim ich dobowy wymiar czasu pracy nie przekroczy 10 godzin, a do
innych kierowców w zakresie, jakim nie przekroczy 12 godzin na dobę.
Przedłużony dobowy wymiar czasu pracy do 12 godzin znajdzie zatem zastosowanie
w stosunku do kierowców wykonujących niezarobkowy przewóz drogowy - przewóz na
potrzeby własne, w rozumieniu art. 4 ust. 4 ustawy z 6 września 2001 r. o
transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. nr 125, poz. 874).
W ocenie Departamentu w przypadku kierowców zatrudnionych w transporcie
drogowym wykonujących m.in. niezarobkowy przewóz drogowy - przewóz na potrzeby
własne nie mogą być stosowane rozkłady czasu pracy, które przewidują
przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 12 godzin. W świetle art. 15
ustawy o czasie pracy kierowców decydujący jest bowiem rodzaj transportu
prowadzonego przez firmę, a nie np. konkretnego przewozu wykonywanego przez
kierowcę w danym dniu. A zatem kierowcy zatrudnieni w firmach posiadających
licencję na transport drogowy powinni pracować w równoważnym czasie pracy do 10
godzin na dobę.