STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY

Z 27 STYCZNIA 2009 R. W SPRAWIE MAKSYMALNEGO DOBOWEGO WYDŁUŻENIA CZASU PRACY KIEROWCÓW

(GPP-417-4560-7/09/PE/RP)

 

 

 

Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy informuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. nr 92, poz. 879), do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym mogą być stosowane rozkłady czasu pracy, w których jest dopuszczalne przedłużenie wymiaru czasu pracy do 10 godzin na dobę, a do pozostałych kierowców do 12 godzin na dobę - w ramach systemu równoważnego czasu pracy.

 

Z tego wynika zatem, że rozkłady czasu pracy, które przewidują możliwość przedłużenia dobowego wymiaru czasu pracy, w ramach równoważnego systemu czasu pracy, mogą być stosowane do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym w zakresie, w jakim ich dobowy wymiar czasu pracy nie przekroczy 10 godzin, a do innych kierowców w zakresie, jakim nie przekroczy 12 godzin na dobę. Przedłużony dobowy wymiar czasu pracy do 12 godzin znajdzie zatem zastosowanie w stosunku do kierowców wykonujących niezarobkowy przewóz drogowy - przewóz na potrzeby własne, w rozumieniu art. 4 ust. 4 ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. nr 125, poz. 874).

 

W ocenie Departamentu w przypadku kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym wykonujących m.in. niezarobkowy przewóz drogowy - przewóz na potrzeby własne nie mogą być stosowane rozkłady czasu pracy, które przewidują przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 12 godzin. W świetle art. 15 ustawy o czasie pracy kierowców decydujący jest bowiem rodzaj transportu prowadzonego przez firmę, a nie np. konkretnego przewozu wykonywanego przez kierowcę w danym dniu. A zatem kierowcy zatrudnieni w firmach posiadających licencję na transport drogowy powinni pracować w równoważnym czasie pracy do 10 godzin na dobę.